2024. november 7., csütörtök

Védett bringasáv a Jugyunál

Altervárosban a kényelmes, biztonságos és lendületes kerékpározási lehetőség megteremtése nagyon nagy hangsúlyt kap, mert így lesz a bringa bárki számára választható a városi közlekedéshez, és így csökkenthető a gépjárműforgalom is, jobbá téve az autós közlekedést is, és élhetőbbé a várost. A nagyobb projektek mellett kisebb beavatkozásokat is végeztek ennek érdekében. Az egyik ilyen beavatkozás a Boldogasszony sugárúton kialakított védett kerékpársáv a Juhász Gyula gyakorlóiskola előtt, amivel egy évek óta fönnálló kétértelmű, bosszantó helyzetet számoltak föl.  

A járdától szintben elválasztott kerékpárúton érkező bringásokat az általános iskola előtt kivezetik az úttestre. Itt korábban az úttest szélére parkolt autókba futottak bele a két keréken közlekedők, ezért úgy döntöttek, hogy egyértelműsítik a helyzetet, és az úttest szélére kerékpársávot jelöltek ki, amit összekötöttek a Markovich utca után induló kerékpársávval. Azért, hogy ne hajtsanak, illetve parkoljanak rá autóval, zöld műanyag oszlopokat állítottak a forgalmi sáv, és a kerékpársáv közé. 

Az iskola előtti kerékpártámaszokhoz, és a Hősök kapuja felé is vonzóbb, biztonságosabb bringasávon lehet eljutni. 

Néhány félig legális parkoló fölszámolásával elérték, hogy a félős biciklisek ne a járdán, az iskolások között hajtsanak balesetveszélyt okozva, és hogy folyamatos biciklis létesítményen tudjon haladni napi több száz, vagy akár ezernél is több bringás, köztük sok gyermek az Aradi vértanúk tere felé. (amin már szintén keresztülvezették a kerékpárutat a Dóm tér felé) 

Az autóval érkező szülők a bringasáv kezdete előtt tudnak leparkolni, nekik már több helyük van a bevezetett intézkedéseknek, és a sok alternatív módon közlekedőnek hála. Amikor véget ér a védett kerékpársáv a Vitéz utca kereszteződésében, a gyalogosvédő sziget miatt autóval rá kell sorolni a nyílt kerékpársávra, elsőbbséget adva az esetleg azon éppen ott lévő kerékpárosnak, majd visszatérve a forgalmi sávba lehet továbbhaladni. 

A bringázókat végig vezeti a sávjuk, így kortól, nemtől függetlenül barátságosabb körülményeket kapnak a tekeréshez ezen a fontos sugárúton. Ehhez mindössze 4-5 időszakos parkolóhelyet kellett fölhasználni. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ez az Alterváros olyan dimenziója, ami egyáltalán nincs messze a mi valóságunktól. Ilyen védett kerékpársávokat rengeteget alakítottak ki mostanában Budapesten, elég például a Nagykörútra, vagy az Üllői útra gondolni. 

A tömegközlekedési nagyprojekt idején kőcicikkel kezdték védeni a Boldogasszony sugárúti villamost az autóforgalomtól, ekkor döntöttek úgy, hogy a kerékpározásnak a járdákból veszik el a helyet. Mindkét oldalra egyirányú, irányhelyes kerékpárutat jelöltek ki, a Vitéz utca és a Hősök kapuja közé pedig kerékpársávot, illetve kerékpáros nyomot. 


Szinte hihetetlen, de a Jugyu előtt volt már kerékpárút, és alig maradt járda. Érdekes módon a tervezőasztalon ez senkinek nem tűnt föl, így ceruza és radír helyett úthengerrel és légkalapáccsal ment az ötletelés. 

A kerékpárút előtti állapot, az építés, a mégis bontás elég jól dokumentálva van ebben az archív albumban. 

A Juhász Gyula gyakorlóiskola előtti szakasz különösen érdekes, ugyanis eredetileg megépítették itt is a kerékpárutat a járdára a kerékpáros szervezetek folyamatos tiltakozása ellenére. Az iskola és a kerékpáros rész között keskeny, néhol mindössze 90 centi hely maradt, ami persze nem volt elég, és egyből konfliktusokat szült. Kisvártatva - a Magyar Kerékpárosklub balesetet imitáló sajtóperformansza után -  meglepő módon nekiláttak elbontani a kerékpárutat, és visszaállították a járdát teljes szélességben, a bicikliseket pedig levezették a járdáról az úttestre a parkolók helyére. A reggeli csúcsidőben engedték csak a megállást autóval ezen a szakaszon, aztán odaszoktak az autóvezetők, és mostmár bármikor odaállnak, még akár le is parkolják a kocsit. Ez azonban veszélyezteti a bringásokat, és a járdára menekülő biciklisek miatt a gyalogosokat is. Nem szabad elfelejtenünk, hogy mindkét esetben sok gyermekről is beszélünk, hiszen a környéken több iskola, valamint óvoda és bölcsőde is található. 

Fénykép a jarokelo.hu-ról, autóval pont a kerékpárút levezetésére parkolnak rá, így sokan a járdán mennek tovább. Ez senkinek sem biztonságos. 

2021 januárjában a jarokelo.hu oldalon indult lakossági kezdeményezés a helyzet megoldására, javaslatokat is tettek, társadalmi párbeszéd azonban azóta sem indult, az illetékes Városüzemeltetési Iroda elég flegmán és cinikusan lerázta az ötleteket, mondván ha mindenki betartaná a szabályokat, akkor semmi probléma nem lenne.  Egyedül a szabálytalan kerékpáros nyomot marták le a kerékpársávról, a parkolással semmit sem kezdtek.  Ezen a linken elolvashatjátok a történetet. 

A jarokelo.hu oldalt egyébként érdemes használni, mert azért sok klassz dolgot sikerül elérniük. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Vám tér

Alsóváros és Móraváros határán, a Cserepes sor és az alsóvárosi temető szomszédságában, a Szabadkai úton található a Vám tér. Az alternatív ...