2025. június 25., szerda

Vám tér


Alsóváros és Móraváros határán, a Cserepes sor és az alsóvárosi temető szomszédságában, a Szabadkai úton található a Vám tér. Az alternatív univerzumban fontos közlekedési csomópont, ahol több közösségi közlekedési járat megáll, kerékpárutak hálózzák be, és még egy kis pihenőpark is van rajta. Nézzük, hogy néz ki!

A Rákóczi utcánál és a Cserepes sornál körforgalmat építettek, ezek körül elsőbbséggel vezetik át a kerékpározókat. A villamost átépítették, kétvágányúsították, és már nem a Szabadkai út mellett, oldalfekvésben halad, hanem az úttest közepén, ami biztonságosabb és gyorsabb haladást tesz lehetővé a villamosoknak és a tram-traineknek. A villamosmegállók és a buszmegállók a két körforgalom között találhatók. Megáll a téren a 76-os, 76Y-os és a 90-es busz, valamint a 4-es, a 6-os villamos, és az SZ jelzésű szabadkai tram-train. Utóbbi a Rákóczi utcára kanyarodik le a körforgalomban, hogy aztán a Nagyállomásnál lévő intermodális csomópontot érintve forduljon rá a Boldogasszony sugárúton kezdődő alagútba.

Ahol nálunk a villamos megy, ott Altervárosban kerékpárút.

A megállók mellett B+R támaszokat telepítettek, melyeknél a tömegközlekedési járatokhoz érkezők lezárhatják a kerékpárjaikat, és átszállhatnak a buszokra, villamosokra. Mellettük egy önkiszolgáló szervizpont áll, aminél kisebb javításokat lehet elvégezni a bringákon, meg föl lehet fújni a kereküket. Néhány parkoló is van a téren, főként a mozgáskorlátozottaknak és az autómegosztó szolgáltatást használóknak. A tér Jani bácsi csokiboltja felőli oldalán pihenőpark alakíttatott ki egy kis tóval, ami a forró nyarakon hűti és párásítja a levegőt.

A Cserepes sori piac egykori területe sem parlagon hever. 6-8 emeletes lakóházakat építettek ide, melyek árkádos földszintjén üzletek sorakoznak (pl. a Lidl is átköltözött ide a jobb közlekedési kapcsolatok miatt) A parkolókat hátsó épületek 1. emeletére alakították ki, néhány autómegosztós autó a házban is rendelkezésre áll az alkalmi autóhasználóknak. A házakban önkormányzati bérlakások vannak, melyeknek célja az elérhetőbb árú lakhatás biztosítása, és az ingatlanárak mérséklése az olcsóbb kínálat növelésével. Az üzletek bérleti díjai, a korszerű fűtés és a tetőn lévő napelemek is csökkentik a rezsiterheket, a házak között park, játszótér, sportpálya, kis medence várja a lakókat, és egy bölcsődét is kialakítottak az egyik épületben.

A pezsgő csomópont körül a földszintes házak helyén nagyobb épületek nőttek ki a földből. A Cserepes sori piac helyén lakótelepet építettek. Az előtérben a Szabadkai úton futó kerékpárút, és a Csöndes utca kerékpáros bekötése is látszik. Katt a képre, és nézd meg a több képet is.

Nem csak a Cserepes sorra épültek új épületek, a Petőfi Sándor sugárút elején lévő kis házak helyén itt négy szintes (fsz + 2 emelet + tetőtér) sorház, a Rákóczi utca, valamint a Csöndes utca sarkán is egy-egy új építésű társasház áll.

A kerékpáros közlekedésnél fontos szempont volt, hogy a térre futó bármely útról bármelyik másikra el lehessen jutni kerékpárral, és mindezt a gépjárműforgalommal szemben elsőbbséget élvezve. Ügyeltek arra is, hogy az irányhelyes közlekedés mindenhol biztosított legyen, vagyis mindig legyen lehetőség a menetirány szerinti jobb oldalán biciklizni a Szabadkai útnak. Itt is az Altervárosból már ismert piros aszfalt jelzi a kerékpárosok közlekedési felületét.  A gyalogosokra is gondoltak, a körforgalmak körül és a villamosperon végénél is gyalogos átkelőn kelhetnek át. A gyalogosoknak és a kerékpárosoknak egyedül a villamosokkal szemben nincs elsőbbségük.

Kis tó, padok, és sok növény. Háttérben a szabadkai "SZ" jelű tram-train, ami a Rákóczi utcára tart.

A folyamatosan fejlesztett, kényelmes közösségi közlekedésnek és kerékpározásnak, az autómegosztásnak, a kompakt városszerkezetnek, valamint a parkolási díjaknak és az úthasználati díjaknak köszönhetően a dugó ismeretlen fogalom a Szabadkai úton és a Petőfi Sándor sugárúton is, ahogyan az egész városban. A Vám tér egy nyüzsgő, élettel teli tér, közlekedési csomópont és átszállóhely két városrész határán, és egy újonnan épített lakótelep mellett, Alterváros közkedvelt helye minden korosztály számára.

A többi kép a Vám térről elérhető itt. 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

És mi a helyzet a mi valóságunkkal?

Jelenleg nincs túlságosan jó állapotban a tér, a Szabadkai út töredezett, a kerékpáros átkelés nem megoldott. A Rákóczi utcáról és a Cserepes sorról is nagyon nehéz kikanyarodni a főútra autóval, bringával egyaránt. A villamos oldalfekvésben megy, ami balesetveszélyes a takarás és a fantomirány miatt. A fantomirány azt jelenti, hogy a jármű az utca, vagy sugárút menetirány szerinti bal oldalán érkezik, ahonnan nem számítanak rá, mivel általában mindenhol a jobb oldalon közlekedünk.  A Vám téri kitérő ráadásul különleges, mivel a villamosoknak csak jobb oldalukon van ajtajuk, ezért a közép-peronos kitérőben "balra tartanak". 

Készültek tervek a Vám téri közlekedés átalakítására a közelmúltban. A korábbi körforgalmas koncepciót sutba dobták, és egy nagy, jelzőlámpás csomópontot képzeltek el ide. Ezt több okból is aggályosnak tartom. Egyrészt nincs mindenhol lehetőség kanyarodósávok kialakítására, és buszsávok sem lesznek. A lámpák közti megállókban megálló buszok kiesnek a zöld hullámból, és biztosan időt veszítenek, míg még egy lámpaciklust végigvárnak. A kerékpárosok közlekedését eléggé tessék-lássék módon találták ki, ezeken a terveken azonban a tervzsűriztetés alkalmával sikerült javítani, és sok bringás kanyarodási, átjutási lehetőséget megterveztetni. A jelzőlámpa kiépítése nem csak drága, de kimondottan az autók haladásának kedvez, és ennek hatásait nem vizsgálták a tervezés során, ahogy azt sem, hogy például mi lesz, ha a Móravárosi krt. forgalmának egy része a Cserepes sorra terelődik a lámpák miatt. Az alsóvárosi temető zebráját az autóforgalom gyorsítása miatt meg akarják szüntetni, nagy kerülőre kényszerítve a gyalogosokat.

További szomorúságot okoz, hogy a tervek szerint a villamos középre helyezése nem lesz megoldva, vagyis marad a villamos a jelenlegi helyén, ahol lassan tud haladni, és ki van szolgáltatva a keresztező gépjárműforgalomnak. Egy ilyen sűrűn beépített városrészben sokkal biztonságosabban és gyorsabban közlekedhetnének a villamosok, ha a pályájuk középen lenne. Arra is lett volna lehetőség (ha körforgalmat építenének), hogy a egyelőre csak a két körforgalom között hozzák csak középfekvésbe a villamost, mivel a fekvésváltás a körforgalmaknál egyszerűen megoldható lett volna. Ez megint egy elpuskázott lehetőségnek tűnik, ami nem követi a koncepciókat, de szerencsére egyelőre nincs rá pénz.

A Cserepes sor a mi dimenziónkban a piac megszüntetése után kihasználatlanul hever. Legutóbb a szegederen jelent meg írás és egy látványterv arról, hogy mit tervez az ingatlan tulajdonosa ide. Egy lakóparkot, 11 kisebb épületet mélygarázzsal (vagyis fák nélkül), mindössze két emelettel és egy–egy tetőtéri szinttel, ami pazarlásnak tűnik egy ilyen jó elhelyezkedésű telken.

A több ütemben megvalósítani tervezet lakópark látványterve. Forrás: ÉTDR, szegeder.hu

Szerintem nem a magasabb lakóépületek építése miatt kellene aggódni, hanem az egyre jobban szétterülő város, és az elővárosok hízása miatt, a megnövő távolságokat ugyanis az emberek egyre kevésbé az elavuló tömegközlekedéssel, vagy kerékpárral hidalják át, hanem inkább autóval. Jelenleg ezt nagyon olcsón, és minden irányból támogatottan tehetik meg, ami nem jó irányba visz bennünket.  

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Vám tér

Alsóváros és Móraváros határán, a Cserepes sor és az alsóvárosi temető szomszédságában, a Szabadkai úton található a Vám tér. Az alternatív ...