Alsóváros és Móraváros határán, a Cserepes sor és az alsóvárosi temető szomszédságában, a Szabadkai úton található a Vám tér. Az alternatív univerzumban fontos közlekedési csomópont, ahol több közösségi közlekedési járat megáll, kerékpárutak hálózzák be, és még egy kis pihenőpark is van rajta. Nézzük, hogy néz ki!
A Rákóczi utcánál és a Cserepes sornál
körforgalmat építettek, ezek körül elsőbbséggel vezetik át a kerékpározókat. A
villamost átépítették, kétvágányúsították, és már nem a Szabadkai út mellett,
oldalfekvésben halad, hanem az úttest közepén, ami biztonságosabb és gyorsabb
haladást tesz lehetővé a villamosoknak és a tram-traineknek. A villamosmegállók
és a buszmegállók a két körforgalom között találhatók. Megáll a téren a 76-os,
76Y-os és a 90-es busz, valamint a 4-es, a 6-os villamos, és az SZ jelzésű
szabadkai tram-train. Utóbbi a Rákóczi utcára kanyarodik le a körforgalomban,
hogy aztán a Nagyállomásnál lévő intermodális csomópontot érintve forduljon rá
a Boldogasszony sugárúton kezdődő alagútba.
A megállók mellett B+R támaszokat
telepítettek, melyeknél a tömegközlekedési járatokhoz érkezők lezárhatják a kerékpárjaikat,
és átszállhatnak a buszokra, villamosokra. Mellettük egy önkiszolgáló
szervizpont áll, aminél kisebb javításokat lehet elvégezni a bringákon, meg föl
lehet fújni a kereküket. Néhány parkoló is van a téren, főként a
mozgáskorlátozottaknak és az autómegosztó szolgáltatást használóknak. A tér Jani
bácsi csokiboltja felőli oldalán pihenőpark alakíttatott ki egy kis tóval, ami a forró
nyarakon hűti és párásítja a levegőt.
A Cserepes sori piac egykori
területe sem parlagon hever. 6-8 emeletes lakóházakat építettek ide, melyek
árkádos földszintjén üzletek sorakoznak (pl. a Lidl is átköltözött ide a jobb
közlekedési kapcsolatok miatt) A parkolókat hátsó épületek 1. emeletére alakították
ki, néhány autómegosztós autó a házban is rendelkezésre áll az alkalmi
autóhasználóknak. A házakban önkormányzati bérlakások vannak, melyeknek célja
az elérhetőbb árú lakhatás biztosítása, és az ingatlanárak mérséklése az olcsóbb kínálat
növelésével. Az üzletek bérleti díjai, a korszerű fűtés és a tetőn lévő
napelemek is csökkentik a rezsiterheket, a házak között park, játszótér,
sportpálya, kis medence várja a lakókat, és egy bölcsődét is kialakítottak az
egyik épületben.
Nem csak a Cserepes sorra épültek
új épületek, a Petőfi Sándor sugárút elején lévő kis házak helyén itt négy szintes
(fsz + 2 emelet + tetőtér) sorház, a Rákóczi utca, valamint a Csöndes utca sarkán
is egy-egy új építésű társasház áll.
A kerékpáros közlekedésnél fontos
szempont volt, hogy a térre futó bármely útról bármelyik másikra el lehessen
jutni kerékpárral, és mindezt a gépjárműforgalommal szemben elsőbbséget
élvezve. Ügyeltek arra is, hogy az irányhelyes közlekedés mindenhol biztosított
legyen, vagyis mindig legyen lehetőség a menetirány szerinti jobb oldalán biciklizni
a Szabadkai útnak. Itt is az Altervárosból már ismert piros aszfalt jelzi a
kerékpárosok közlekedési felületét. A
gyalogosokra is gondoltak, a körforgalmak körül és a villamosperon végénél is
gyalogos átkelőn kelhetnek át. A gyalogosoknak és a kerékpárosoknak egyedül a
villamosokkal szemben nincs elsőbbségük.
A folyamatosan fejlesztett,
kényelmes közösségi közlekedésnek és kerékpározásnak, az autómegosztásnak, a
kompakt városszerkezetnek, valamint a parkolási díjaknak és az úthasználati díjaknak
köszönhetően a dugó ismeretlen fogalom a Szabadkai úton és a Petőfi Sándor
sugárúton is, ahogyan az egész városban. A Vám tér egy nyüzsgő, élettel teli
tér, közlekedési csomópont és átszállóhely két városrész határán, és egy újonnan
épített lakótelep mellett, Alterváros közkedvelt helye minden korosztály
számára.
A többi kép a Vám térről elérhető itt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
És mi a helyzet a mi valóságunkkal?
Jelenleg nincs túlságosan jó
állapotban a tér, a Szabadkai út töredezett, a kerékpáros átkelés nem
megoldott. A Rákóczi utcáról és a Cserepes sorról is nagyon nehéz kikanyarodni
a főútra autóval, bringával egyaránt. A villamos oldalfekvésben megy, ami
balesetveszélyes a takarás és a fantomirány miatt. A fantomirány azt jelenti,
hogy a jármű az utca, vagy sugárút menetirány szerinti bal oldalán érkezik,
ahonnan nem számítanak rá, mivel általában mindenhol a jobb oldalon közlekedünk.
A Vám téri kitérő ráadásul különleges, mivel a villamosoknak csak jobb oldalukon van ajtajuk, ezért a közép-peronos kitérőben "balra tartanak".
Készültek tervek a Vám téri
közlekedés átalakítására a közelmúltban. A korábbi körforgalmas koncepciót sutba dobták, és egy nagy, jelzőlámpás csomópontot képzeltek el ide. Ezt több
okból is aggályosnak tartom. Egyrészt nincs mindenhol lehetőség kanyarodósávok
kialakítására, és buszsávok sem lesznek. A lámpák közti megállókban megálló
buszok kiesnek a zöld hullámból, és biztosan időt veszítenek, míg még egy
lámpaciklust végigvárnak. A kerékpárosok közlekedését eléggé tessék-lássék
módon találták ki, ezeken a terveken azonban a tervzsűriztetés alkalmával
sikerült javítani, és sok bringás kanyarodási, átjutási lehetőséget
megterveztetni. A jelzőlámpa kiépítése nem csak drága, de kimondottan az autók
haladásának kedvez, és ennek hatásait nem vizsgálták a tervezés során, ahogy
azt sem, hogy például mi lesz, ha a Móravárosi krt. forgalmának egy része a Cserepes sorra
terelődik a lámpák miatt. Az alsóvárosi temető zebráját az autóforgalom gyorsítása miatt meg akarják szüntetni, nagy kerülőre kényszerítve a gyalogosokat.
További szomorúságot okoz, hogy a tervek szerint a villamos középre helyezése nem lesz megoldva, vagyis marad a villamos a
jelenlegi helyén, ahol lassan tud haladni, és ki van szolgáltatva a keresztező
gépjárműforgalomnak. Egy ilyen sűrűn beépített városrészben sokkal
biztonságosabban és gyorsabban közlekedhetnének a villamosok, ha a pályájuk
középen lenne. Arra is lett volna lehetőség (ha körforgalmat építenének), hogy a egyelőre csak a két körforgalom között hozzák csak középfekvésbe a villamost, mivel a fekvésváltás a
körforgalmaknál egyszerűen megoldható lett volna. Ez megint egy elpuskázott
lehetőségnek tűnik, ami nem követi a koncepciókat, de szerencsére egyelőre nincs
rá pénz.
A Cserepes sor a mi dimenziónkban
a piac megszüntetése után kihasználatlanul hever. Legutóbb a szegederen jelent meg írás és egy látványterv arról, hogy mit tervez az ingatlan tulajdonosa ide. Egy lakóparkot, 11
kisebb épületet mélygarázzsal (vagyis fák nélkül), mindössze két emelettel és
egy–egy tetőtéri szinttel, ami pazarlásnak tűnik egy ilyen jó elhelyezkedésű telken.
Szerintem nem a magasabb
lakóépületek építése miatt kellene aggódni, hanem az egyre jobban szétterülő város, és
az elővárosok hízása miatt, a megnövő távolságokat ugyanis az emberek egyre
kevésbé az elavuló tömegközlekedéssel, vagy kerékpárral hidalják át, hanem inkább autóval.
Jelenleg ezt nagyon olcsón, és minden irányból támogatottan tehetik meg, ami
nem jó irányba visz bennünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése