A bringaút szélét és közepét ragasztott csíkok jelzik, az elválasztást betonelemekre helyezett paravánok biztosítják, gyakorlatilag egy mobil kerítés. A tér felől a kerítésen képeket állítanak ki a Dóm tér és a Szabadtéri Játékok múltjáról, hogy a fesztivál hátteréül ne egy rács szolgáljon. A kerékpárút felől információs táblákat tesznek ki, hogy mettől-meddig tart az ideiglenes állapot, és milyen program van éppen a téren. Hátha a hétvégén már az itt munkába biciklizők is kijönnek borozni, óriáskerekezni, vagy István a királyt nézni.
Ha minden jól megy, a jövő héten megnézzük, hogy néz ki a szegedi nagykörút az alternatív univerzumban tele fákkal, kerékpárutakkal, parkolókkal, és buszsávokkal.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A Dóm tér része az É-D-i kerékpáros tengelynek, melynek a nagyon európai módon fölújított Oskola utca és Stefánia is. Újszegedet és az északi, északnyugati városrészeket gyakorlatilag ez a tengely köti össze az egyetemi központtal, gyakorlóiskolákkal, klinikákkal.
Ennek ellenére az év nagyobb részében (6-8 hónap) a tér mégsem gyalogos- kerékpáros övezetként van kijelölve, hanem a biciklizés meg van rajta tiltva. Ennek az egyik oka, hogy programok követik egymást a téren, tavasszal pálinkafesztivált rendeznek rajta (ezt a Széchenyi térről hozták át, de idén nem tartották meg) majd következnek a Szabadtéri Játékok egész nyáron, utána a Bor Tér következik (dacára, hogy mikor kitalálták azt a fesztivált, a Dóm tér már fontos biciklis ütőér volt) és végül az adventi/karácsonyi vásár, ami a pakolással együtt az év végéig eltart.
Ez azért is kellemetlen, mert a Tisza, és a Kiskörút között tulajdonképpen ez az egyetlen útvonal, amin kerékpárral végig lehetne menni. A Rakpartra csak lépcsőn lehet lemenni, és folyton száguldoznak rajta autóval, a Klinikakertet kevesen ismerik, és sorompókkal van lezárva, a Zrínyi utcán pedig valamiért tilos biciklizni. Egyetlen kerülőút a Somogyi utca - Toldi utca - Jókai utcai útvonal, ami azonban rendkívül forgalmas, villamoskeresztezésekkel tarkított, valamint a Toldi utca például - dacára, hogy gyalogos-kerékpáros övezet - tele van tilosba behajtó, és tilosban parkoló autósok autóival. Az elégtelen bringás közlekedési feltételek arra ösztönözhetik a városlakókat, hogy autóval jöjjenek a városközpontba, ami viszont árt a környezetnek, a közlekedésbiztonságot is rontja, és az autósoknak is kellemetlenséget okoz a hosszabb dugóval, parkolási gondokkal.
A lezárások ráadásul szükségtelenül hosszú ideig tartanak, és olyankor is tiltják a biciklizést, amikor a téren nincs semmilyen fesztiválaktivitás, és tök üres minden. (pl. a reggeli órákban, vagy a fesztiválok előtti/utáni héten) valamint a közlekedőket egyáltalán, semmilyen sajtóorgánumban nem tájékoztatják, ami azért is furcsa, mert ha a gépjárműforgalom elől zárnak le az utat, azt azért mindenféle sajtóban, rádióban, stb. leközlik.
Akik a tiltás ellenére a téren rövidítenek, azok a balesetveszélyes árkádok alá kényszerülnek, vagy azt kockáztatják, hogy a gyalogosokkal ütközve, vagy a bicikliseknek kitett csapdák valamelyikén szereznek - akár súlyos - sérülést. Ez lehet egy kordon a lekapcsolt közvilágítás mellett, vagy egy kifeszített vékony műanyagszalag keresztbe az úton, vagy egy asztalokból kialakított barikád.
Hiába tehát a népszerű Oskola-Stefánia tengely, annak folytatása a déli városrészek felé az év nagyrészében használhatatlan, így a kerékpár kevéssé vonzó választás az erre járó idősebbek, vagy gyermekes családok részére. Arról nem beszélve, hogy az Aradi vértanúk terét is úgy újították föl legutóbb, hogy kihagyták a ziccert, és a kerékpáros összeköttetést nem hozták létre a téren keresztül.
A Critical Mass felvonulások idején is fölhívtuk az illetékesek figyelmét a problémára, a Magyar Kerékpárosklub e-mailben is kereste őket két éve kérve a megoldás közös keresését, de egyik illetékes sem reagált semmit a megkeresésre. Egyedül a Szabadtéri vizesblokkjához vezetett kábeltaposót sikerült eltávolíttatnia a Klubnak, megszüntettetve egy amúgy nagyon bosszantó és veszélyes jelenséget.
Ez tehát egy olyan probléma, amire a mi dimenziónkban is megoldást kellene találnunk, méghozzá minél hamarabb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése