2024. november 28., csütörtök

Nagykörúti lombsátor


Szeged egyik legkellemesebb helye a Nagykörút. Öt fasorának lombjai sátorként záródnak össze, árnyékolva és hűsítve az utat, bringautakat és a járdát. Mindenkinek megvan a helye, és előnyben részesülnek a fenntartható közlekedési módok. Nézzük, hogy néz ki az alternatív valóságban öt fasorral a Berlini körút az Ősz utca és a Hullám utca környékén. 

Fontos alapelv volt a kialakításakor, hogy a gyalogos közlekedés, a kerékpározás (mikromobilitás) és a közösségi közlekedés köré tervezzék a körutat, sok legyen a növény, melyeknek árnyéka a hősziget-hatást mérsékelhetik. Az úttest négy sávos maradt, ám ebből a külső sávok buszsávnak lettek kijelölve, melyeket csak a mellékutcáknál, jobbra kanyarodáshoz vehetnek igénybe autókkal. Megvalósították azt is, hogy a házak előtt padokra ki lehessen ülni, nyugodtan lehessen kutyát sétáltatni, és vendéglátóhelyek kisebb teraszokat is kitehessenek. 
Járda,  pad, virágok, kerékpárút és rakodóhely az áruszállítóknak a Katasztrófavédelem épületénél. 

A kerékpárosok két irányhelyes, két-két méter széles, egyirányú kerékpárutat kaptak, amik döcögéstől mentes, kényelmes és folyamatos haladást biztosítanak a közlekedőknek. A piros színű aszfalt is kifejezi az ezen haladók elsőbbségét. A növényzet úgy alakították ki, hogy a kapubeállóknál, és a kereszteződéseknél mindig láthatók a biciklizők, így növelve a biztonságot. A biciklizőket a náluk jóval lassabban haladó gyalogosoktól is növények és zöld terület választja el. 

 A körút öt fasort kapott, ebből kettő a járdák és a kerékpárutak között van, itt sok virág, bokor és pad , valamint kukák vannak, kettő fasor pedig a kerékpárutak és az úttest között. Ez utóbbi két fasor nem annyira szoros, egyrészt a kerékpárosok láthatósága miatt, másrészt azért, mert bizonyos helyeken ebbe a zöld sávba telepítettek parkolókat (első sorban mozgássérülteknek, autómegosztós autóhasználóknak) taxiállomást, áruszállítóknak rakodóhelyeket, néhol itt telepítettek kerékpártámaszokat, és a buszmegállók peronjai és várói is ebben a sávban helyezkednek el. 

A fák lombkoronája szinte összezáródik, de alattuk a trolivezetékeknek még van hely. Nincs egybefüggő, nagy, napverte aszfaltfelület, mégis mindenkinek jut hely. 

Az ötödik fasor a körút közepén helyezkedik el, elválasztva egymástól a két forgalmi irányt. Az itt növő fák lombjával lesz teljes a "lombsátor" ami a forró, nyári időszakban mérsékli a burkolt felületek fölhevülését, és így élhetőbbé, kellemesebbé teszi a városi klímát. Ahol balra kanyarodó sávra van szükség, ott ezt a középső zöld sávot áldozzák be, így a szélső fasorokat nem kell, és az út vonalvezetése is egyenesebb, egységesebb. 

A körúti forgalom gördülékenysége érdekében nem minden keresztutcánál lehet keresztülmenni, vagy balra kanyarodni autóval, így az Ősz utcánál sem. (ez a mi dimenziónkban is így van jelenleg is) A gyalogosan, vagy bringával közlekedőknek azonban ezeken a helyeken is létesítettek átkelőhelyet, ahol ugyan nem elsőbbséggel, de átkelhetnek a körúton, ekkor a középső zöldsáv gyalogosvédő szigetként is funkcionál. 

A középső fasor, a buszmegálló. A jobb alsó sarokban a taxiállomás is fölfedezhető. 

A buszsávok miatt megállóöblöket sem kellett építeni, a megállóban is nőhetnek fák, és nem kell a kerékpárosokat és a gyalogokat szűk helyre összepasszírozni. A bemutatott képek egy részén a három új fasor fái még nem nőttek meg, ennek az az oka, hogy ha megnőttek volna, nem látnátok sokat a körútból a fák lombjától a felülnézetben. A házak egy része azért fehér, mert nem azok voltak a leglényegesebbek, illetve az alkotó lusta volt azokat is részletesen kidolgozni. :D 

A jó közlekedési kapcsolatoknak, és a sok zöldnek köszönhetően magasabb a körúti lakások értéke, mint a mi valóságunkban, igényes, több szintes társasházak, irodaházak épültek végig a körúton. A gépjárműforgalom kisebb, a lég- és zajszennyezettség is jóval alacsonyabb, mint nálunk. A bringa a gyermekektől az idősekig bárkinek választható lehetőség, a bringautak a szélességük, és a kanyarok ívei miatt akár bringás utánfutóval, vagy cargo biciklikkel is jól használhatók. A buszok nem rekednek a kocsisorokban, és a zöldhullámba is gyorsabban vissza tudnak térni a gyakori lámpaváltásoknak hála. 

Az Ősz utca és a Berlini körút sarkára több emeletes, nagy sarokház épült. Az élhető környezetnek, és a fenntartható közlekedésnek hála magasabb az ingatlanok értéke. 

Lehet, hogy később több körútszakaszt is megnézünk. Ezeken némi módosítás lehet a helyi forgalmi viszonyok miatt, de az alapelv ahhoz hasonló, mint ami itt látható. A sugárutak csomópontjai is érdekesek pl. a Csongrádi sugárútnál olyasmi a kereszteződés, mint ami a hollandoknál van. De erről majd talán egyszer. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A Nagykörutat az árvíz után, egységesen 38 méteres szélességgel alakították ki, és eredetileg négy fasort terveztek rá. Több helyen is lehet olvasni róla, vagy képeket látni, például itt. 

Mivel a Petőfi Sándor sugárúttól a Temesvári krt. végéig egy, vagy két számjegyű főútvonalak része, ezeken a szakaszokon átalakították az idők során, és teljesen az átmenő gépjárműforgalomra optimalizálták. Sok, széles sáv, kanyarodósávok, kicsi gyalogosvédő szigetek, zöldhullám, több keresztucánál az áthajtási lehetőség megszűnt. A kerékpáros közlekedést betiltották rajta, egészen 2020-ig, amikor a Magyar Kerékpárosklub kezdeményezésére a Magyar Közút szakemberei megszüntették a tiltást. 

Sokkal barátságosabb azonban egyelőre nem lett a körút, de jelenleg tervezés alatt áll Kossuth Lajos sgt. és a József Attila sgt. közötti szakasz átalakítása, mely tartalmazza irányhelyes kerékpárutak, illetve kerékpársávok kiépítését is, bár nem úgy, ahogyan a fönti látványterveken van. Buszsávot is elképzeltek már a körútra, de az több menetben is meghiúsult, és valószínűleg most sem lesz belőle semmi. Ha a jelenleg készülő (előremutató, de nem eléggé bátor) tervek megvalósulnak, bár nem annyira, mint az Altervárosban, de a mostaninál jócskán jobb lesz bringázni a körúton. 

A 3. híd tervezése során sajnos azt az elvet vitték tovább, hogy az átmenő gépjárműforgalomnak akarnak kedvezni, e köré terveztek mindent,  gyalogos közlekedésnek, és a bringásoknak csak a maradék jut. A középső fasort elvetették, bár műszaki akadálya nem lenne. A kezdeti riasztóan emberellenes terveken ugyan finomítottak, de az átépülő Bécsi krt. és az újszegedi új, még névtelen körút egy barátságtalan, és nem eléggé korszerű körút képét vetíti előre, ahol kimondottan körülményes lesz pl. bringázni.  

Ez ellen tiltakozott sok civil szervezet, és javaslatokat is megfogalmaztak, erről itt olvashattok. 

Az elég sok hibát tartalmazó, bár azóta állítólag javított terveket pedig itt láthatjátok a projekt honlapján. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Vám tér

Alsóváros és Móraváros határán, a Cserepes sor és az alsóvárosi temető szomszédságában, a Szabadkai úton található a Vám tér. Az alternatív ...