2024. december 5., csütörtök

Intermodális Csomópont a Nagyállomásnál

Nem elég a helyi közlekedést fejleszteni, mert az emberek mozgása nem áll meg a településhatároknál. Az elővárosi, helyközi, regionális és távolsági közlekedési módokat össze kell kapcsolni egymással, és a helyi közlekedéssel, hogy a közösségi közlekedés dominánssá válhasson, és az egyéni gépjárműhasználat visszaszoruljon. Ennek fontos eleme, hogy olyan csomópontok jöjjenek létre, ahol könnyen lehet átszállni egyik járműről a másikra, például autóból vonatra, kerékpárról buszra, tram-trainről villamosra, stb. Altervárosban már egy helyen van a központi vasútállomás és a buszpályaudvar, méghozzá a Nagyállomásnál.

Korábban a kéreg alatt vezetett villamosnál láthattuk, hogy az 1-es és a 2-es villamos egyik végállomása a Nagyállomás IMCS-nél van. Ebből az IMCS az Intermodális Csomópontot jelenti, vagyis egy olyan helyet, ahol közvetlenül és könnyen lehet a közlekedési módok között váltani. Ehhez a Mars térről a Nagyállomás mögötti területre, a töltés túloldalára helyezték át a buszpályaudvart, és egy új, modern fogadóépületet, terminált építettek a buszra, vonatra várakozóknak. Ezt összekötötték egy töltés alá épült aluljáróval az Indóház téri Nagyállomás épületével, valamint egy kis híddal a parkolóházzal.


A Nagyállomás épületéből aluljárón lehet átjutni a 19 kocsiállásos buszcsarnokba, ami a töltés túloldalán a töltés és a Szövetkezeti út közé épült. 

Az állomás területe eleve átépül. Egyrészt az aluljárónak hála megszűnik az átjárás a vágányok között, a – természetesen részben fedett - peronokra akadálymentesen, mozgólépcsőn, vagy lifttel juthatnak föl az utasok, amihez szélesebb peronokat kellett építeni.  Másrészt a déli, Bálint Sándor hídhoz egy ráfordító vágány indul az állomásról, amin a Makó, Arad, Temesvár irányába tartó vonatok közlekednek. Így kevesebb, mindössze 5 vágányból áll az állomás, ebből egy az átmenő, a többi itt ér véget.

Párhuzamos dimenzióban létező Magyarországon magán vasúttársaságok is működnek a MÁV mellett, olcsó, minőségi szolgáltatást nyújtva az utasoknak. Az egyik ilyen a RegioJet, amely járatot indított Prága és Belgrád között Bécs és Budapest érintésével, és egyben összekötve Szegedet is pl. Győrrel, ami a belföldi utasoknak is hasznossá teszi a járatot.   A vonatok Budapest felől bejönnek a Nagyállomáshoz, majd itt irányt váltanak, közben megtörténik a határellenőrzés, és suhannak tovább Szabadka felé. Mi most ehhez a vonathoz igyekezünk, a jegy nem vészesen drága, mivel időben foglaltuk, csak 19 euró Belgrádig.


A peronokon tetők védik az utasokat az időjárás viszontagságaitól, térképeken tájékoztatják őket, és vannak padok is, ha valaki itt várná meg az érkező szerettét, vagy a következő vonatot.  

Miután leszálltunk az 1-es villamosról a műemléki állomásépület megszokott látványa tárul a szemünk elé. A tér vágányhálózata nem úgy néz ki, mint nálunk a tram-train járatok és az 1-es villamos miatt, de ezt most nem nézzük meg. Ha jó az idő, és csúcsidőszak van, akkor a régi, fa ajtókat kinyitják, és csak a mögötte lévő fotocellás ajtón kell átmenni az épületbe bejutáshoz, így meggyorsul az utasáramlás. Ahogy beléptünk, szemből egy nagy kijelző fogad, amin a közeljövőben induló vonat és buszjáratok szerepelnek. E mögött, ahol a mi dimenziónkban csomagmegőrző és a lenti pénztár van, itt az aluljáró indul, amin a 2-6. vágányokat, valamint a 19 kocsiállásos buszpályaudvart, a parkolóházat, az ügyfélszolgálatokat, és az éttermeket, boltot lehet elérni.

Az első vágányhoz ugyanott lehet fölmenni, a régi állomásépületen belüli hagyományos lépcsőkön, innen megy a lift is. A földszinten van csomagküldő automata, újságárus, stb. fönt a hagyományos pénztárak, resti, valamint WC-k, és az utasok elől elzárt területek, irodák. Az 1. vágány peronjáról már látszik a vonatunk, de nem tudunk itt átmenni, szóval gyerünk le.

Mindenhol táblák jelzik, hogy mi, merre található. A vágányok alatti aluljáró végén látszik a buszcsarnok, és néhány autóbusz. A képre kattintva nyílik az album, ahol az összes kép látható. 

Az aluljáró elején hat jegyautomata sorakozik azoknak, akik még valamiért nem applikációban váltják meg a jegyüket. Innen kezdődik a vágányok alatti rész. Balról a liftek, jobból a mozgólépcsők indulnak fölfelé a vonatokhoz. A vágányszámot mindenhol táblák jelzik, és ki van írva az is, hogy melyik vonat indul legközelebb az adott vágányról, vagy érkezik rá. A mi vonatunk Belgrádba a 3. vágányról indul majd. Temesvárra például mindig az 5. vágányról mennek a Maros IC-k, mivel ugye az kanyarodik föl a vasúti hídra, de szintén ott mennek a Mezőhegyes és Kecskemét között közlekedő interregionális személyvonatok. Az aluljáró egyik falát híres szegedi épületek, pl. Fogadalmi Templom, a Szent István téri víztorony tervrajzaival, és a város régi térképével díszítik. A másik végén már a buszpályaudvar csarnoka kezdődik, de azt majd a következő részben nézzük csak meg.

A mozgólépcsőn fölérve a peronra vár ránk a 200-250 km/h-s utazósebességgel közlekedő RegioJet vonatunk, ami ezzel a sebességgel verhetetlen, sem autóval, sem mással nem lehet gyorsabbnak lenni nála. Belgrádba menetrend szerint 1 óra és 29 perc alatt érünk vele. Míg megnézzük a jegyünkön, hogy a helyfoglalásunk melyik kocsiba szól, le tudunk ülni a peronon lévő padok egyikére. A buszpályaudvar csarnokából nem sok látszik, csak az emeleti rész. Az erre eső homlokzat nagyon egyszerű, és ugyanúgy sárga téglával van burkolva, mint a Nagyállomás. Míg fölszállunk, éppen halkan befut egy Stadler Flirt motorvonat, hogy aztán továbbmenjen Újszegedre, és onnan Makón át Mezőhegyesre.

A következő bejegyzésben megnézzük a buszcsarnokot, ahol nem csak buszokra lehet fölszállni, hanem a 6. vágányon közlekedő vonatokra is. De hogy ezek melyik vonatok, az csak jövő héten derül ki.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hogyan kapcsolódik mindez a mi valóságunkhoz? 

Sajnos gyakori probléma a településeken, hogy míg a vasút a város szélén van, addig a buszoknak egy belsőbb teljen alakítottak ki pályaudvart. Szeged is ilyen, ahol a buszok először a Széchenyi téren és környékén (Takaréktár utca, Feketesas utca) végállomásoztak, majd végül átkerültek a Mars térre, amit azóta már egyébként ki is nőttek. A buszok és a vasút között így nincs átszállás, csak helyi közlekedéssel. A buszpályaudvar épülete kicsi, és a mai kor igényeinek már nem felel meg. Le is akarták tán bontani, de aztán szerencsére nem így lett, hanem inkább helyi védelem alá helyezték.

Szegeden évtizedekkel ezelőtt fölmerült már, hogy a buszpályaudvarnak új, nagyobb helyet kellene keresni, és oda egy korszerű épületet is fölhúzni. Fölmerült a Bakay Nándor utca vége, de nagyobb publicitást kapott az úgynevezett Buszport, ami a Kálvária sugárúton jött volna létre a tervek szerint egy látványos, nagy épülettel. Ennek egyébként a látványtervei is megtekinthetők. Szerencsére ebből nem lett semmi, hiszen ott sem valósult volna meg az intermodalitás.

Aztán erősödni kezdtek a hangok, hogy ha új buszpályaudvar lesz, akkor az a vasúttal közös legyen. Ezzel kapcsolatban két helyszínt emlegetnek leggyakrabban, az egyik a Rókus pályaudvar, a másik pedig a Nagyállomás. Sokáig az előbbit pártoltam én is, részben azon okok miatt, melyeket Dr. Rigó Mihály is ír dolgozatában. A városvezetés azonban inkább a Nagyállomást preferálja, részben amiatt, hogy az új híddal együtt jobbak a pályázati lehetőségek rá. Mindkét helyszínre lehet pro és kontra érveket mondani, végül úgy döntöttem, hogy a reálisabbnak tűnő, nagyállomásos verziót vizualizálom meg, kiemelve ezen helyszín előnyeit. 

Bár régóta hallani erről a helyszínről és jelentek meg tanulmányervben vázlatos helyszínrajzok is az elhelyezkedéséről, nem úgy néz ki, hogy nagyon lendületben lenne a dolog, leginkább ugyanúgy pang, és nem halad sehová, ahogyan a 3. híd ügye sem. 2022-ben a NIF tervei kapcsán írtak róla a szegederen, hogy most aztán lehet valami, de nem lett, és azóta a NIF is megszűnt.  Most az állomásépületek magánbefektetők bevonásával történő fejlesztésének ötlete kapcsán merülhet föl, hogy történik valami e téren, de vérmes reményeket nem fűznék hozzá. 

És hogy hogyan nézhetne ki a környék híddal és IMCS-vel? A Főmterv oldalán van erre egy vázlat. 

Az összes kép az IMCS-ről elérhető itt.

A bemutatottak néhol kapcsolódnak a tanulmánytervben foglaltakhoz, de annál nyilván jóval bővebbek és látványosabbak. Jelen helyzetben azonban nem tűnik reálisnak, hogy közeljövőben akár egy fapados intermodális csomópontunk is legyen. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Vám tér

Alsóváros és Móraváros határán, a Cserepes sor és az alsóvárosi temető szomszédságában, a Szabadkai úton található a Vám tér. Az alternatív ...