Az előző bejegyzésben megnézhettük az altervárosi Nagyállomást fedett peronokkal, mozgólépcsőkkel,
liftekkel, és a vágányok alatt átvezető aluljáróval. Most pedig átmegyünk a
töltés túlsó oldalára, a vasút és a Szövetkezeti út közötti új, modern
épületbe.
Az aluljáróból kiérve egy nagy utasváró csarnok fogad. Szemből üvegfal, amiben látszanak az induló, érkező autóbuszok. Ebben a földszinti csarnokban van a 6., peronfallal leválasztott vágány peronja is, ahová a megszüntetés és fölszámolás helyett átépített és fölújított 1000 mm-es nyomtávú Szegedi Gazdasági Vasút alacsonypadlós, akkumulátoros járművei érkeznek be. Van még a szinten egy csomagmegőrző, egy nagy mosdó, az épület végén pedig a kerékpártároló.
A buszok fogadásánál az volt az
alapelv, hogy az utasok csak a szükséges legkevesebb időt töltsék el a
szabadban, és inkább bent a fűtött, légkondicionált váróban várakozzanak. A
buszok ferdén állnak be a kocsiállásokhoz, amivel helyet lehetett spórolni. Az
utasok a kocsiállásoknál lévő ajtókon tudnak kimenni a szabadba, amikor az
induló járat kiírása mellett fölgyullad a kocsiállás számát mutató lámpa, és
aktivizálódik a fotocella. Az épületből kiérve egyből föl is tudnak szállni a
buszra. A jegyvásárlás elővételben történik ugyanazon applikációval,
pénztárnál, vagy automatánál, akárcsak a vonatokra. Az érvényesítés a buszon
lévő leolvasóval történik egy pillanat alatt. A busz vezetője csak a
jegy/bérlet lecsipogtatását ellenőrzi.
Ahol a buszok mozognak, ott az
utasok nem is gyalogolhatnak. A kocsiállásra csak az utasok felszállása,
leszállása, és csomagjaik be- és kipakolása idején állnak a sofőrök a
buszokkal, egyébként az épület alsóváros felőli végén kialakított parkolóban
parkolnak. Az épület ezen végén lett kialakítva egy tartózkodó a
járművezetőknek. A gyakrabban közlekedő helyközi buszok főként az aluljáróhoz
közel lévő kocsiállásokhoz állnak be, míg a csarnok végére a távolsági,
nemzetközi járatok, magántársaságok buszai.
A váróban kényelmes, karfás
ülések várják a várakozó utasokat, egyszerre összesen 288-an tudnak leülni. A
sorok végén kék ülésekkel jelzik azokat a helyeket, amelyeket az idős, vagy
nehezen mozgó embereknek tartanak fönn. A kényelmet fokozza, hogy ivóvizes
ballonokból lehet vizet vételezni, a mennyezeten szükség esetén ventilátorok
mozgatják a levegőt, a nagyobb forróságok idején pedig légkondícionálnak. A
beszállókapuk fölött nagy kijelzőkön reklámok, népnevelő hirdetések futnak.
Ezeket időként megszakítják az éppen induló/érkező járatok kiírásaival.
A töltés felőli oldalon érkezik
be a csarnokba szegedi kisvasút, az SZGV egy csonkavágányra.
Energiatatkarékosságból üveg peronfalat építettek, melyre kiírásra került
Szeged neve. A városban élő mindenféle nemzetiségű hallgatóra figyelemmel itt a
város nevét több külföldi nyelven, írásmóddal is kiírták. Ez tulajdonképpen a
pályaudvar 6 vágánya. A vonatok Ásotthalomra indulnak, és Kecskemétre, mivel a
pusztamérgesi ágat Zsanán keresztül összekötötték a kecskeméti kisvasút
kiskunmajsai ágával. Kecskemétre tehát több vonalon is el lehet jutni vasúttal,
Szegedről közvetlenül elérhető például Bugacpuszta is. A kisvasutat talán egy
későbbi bejegyzésben részletesebben is megnézzük majd.
A buszcsarnokban is vannak
jegyautomaták, valamint az aluljárótól balra fordulva csomagmegőrző
szekrényeket találunk, az épület végén pedig egy nagy vizesblokk van. A helyiséget
térfigyelő kamerák figyelik, és egy biztonsági őrt arra alkalmaznak, hogy
folyamatosan a csarnok rendjét felügyelje.
Az aluljárótól jobbra és balra is megpillanthatunk 1-1 mozgólépcsőt, ezekkel, és az épület végén lévő lifttel lehet följutni az emeletre. Az emeleten található egy 0-24 órában működő élelmiszerbolt, ahová nem csak az utazók, de a környező városrészek lakói is betérnek elég sokan. Kisebb, mint egy klasszikus Lidl, de a lényegesebb dolgok kisebb mennyiségben megtalálhatók benne. A mozgólépcső és a bolt között vannak az emeleti utasmosdók.
A középső szakaszon
gyorséttermek, illetve egy kávézó sorakoznak food court rendszerben. A kapott
tálcákat, tányérokat, evőeszközöket a mosogató ablakába lehet visszatenni. Az
éttermek között van a népszerű, kis teherautó márkára utaló
Ro-Burger (magyaros ebédmenüvel is szolgálnak!), és a Hung Lam’s kínai étterem,
de van pizzázó és KFC is, valamint egy kávézó is van a sor végén. Klasszikus
asztalok is vannak, az ablaknál pedig egy pult, ahová bárszékeken lehet ülni.
Innen a nagy üvegablakokon keresztül lehet követni a pályaudvar nyüzsgését, az
érkező, induló buszokat. Sokan ülnek ide laptoppal dolgozni kicsit, vagy csak
telefonozni, mert a pultban vannak a töltéshez szükséges konnektorok,
USB-csatlakozók is. Az egész pályaudvaron erős Wifi kapcsolat van, így
netezéssel, filmnézéssel is el lehet ütni az időt, amíg a busz, vagy vonat elindul.
Az épület keskenyebbé válik a
hídra kanyarodó vágány helyigénye miatt, ezért az épület belváros felől végéhez
egy folyosó vezet a gyorséttermektől. Itt található egy kormányablak, valamint
a szolgáltató közlekedési társaságok ügyfélszolgálata. A lift mögötti zugba
olvasósarkot rendeztek be, kanapéval, fotellel, könyvespolcokkal, így olvasni
is lehet várakozás közben, de van, aki ide bújik el, ha kicsit dolgozni
szeretne. Az ügyfélszolgálat mellett indul a folyosó, ami aztán kivezet az
épületből, és egy hídban folytatódik. Ezen a hídon lehet átmenni a kőlyukból
kijövő, Fővám közön haladó makói tram-train fölött, és belépni a parkolóházba, ahol a magánautókon
kívül a kis zöld bérautók is állnak.
Azzal, hogy egy helyre kerültek a
buszok, vonatok, a helyi közösségi közlekedés fontos vonalai, fölgyorsult az
emberek közlekedése a környező települések között. A déli Bálint Sándor hídnak hála Újszeged felől is könnyen elérhető lett az állomás környéke az Állomás utcán át, Kübekházáról pl. a mi
dimenziónkban optimális esetben is 50 perc eljutni a Nagyállomásig, és ehhez át
is kell szállni helyijáratos buszokra, Altervárosban 25 perc alatt beér a busz
az IMCS-re, elég csak átmenni az aluljárónál, és az ember már fönn is ül a
budapesti IC-n. Ugyanez Sándorfalváról 24 perc. A főbb helyközi járat
menetrendjét a fővárosi vonatokhoz hangolták, hogy kevesebb idő menjen el az
átszállással. Aki az északi iparnegyedbe megy Óbébáról dolgozni, az itt már
egyből átszállhat az érkező buszról az 1-es villamosra, ami egyenesen
odaviszi. Aki nem szeret a városon kívül, nagyobb távolságokat autót vezetni,
az leparkol a parkolóházban, és átmegy az állomásra, máris mehet például Szentesre
vonattal, ahová átszállás nélkül utazhat a Vásárhelyen visszaépített deltának
köszönhetően.
A Nagyállomás épületében is van
bringatároló, amibe az Indóház tér felől lehet bemenni, az őrzött és fizetős,
200 férőhelyes. Itt, a Fővám köznél, a buszcsarnok épületének kőlyuk felőli végén
is van egy fedett, fűtött tároló, amiben emeletes tárolóállványokon 360 kerékpár
fér el, az épület előtt pedig még további 40 bringának van félig fedett kerékpártámasz.
(egy részük fölött halad el a parkolóházból bejövő híd) A belső tárolórészben
elektromos bringákat, rollereket is lehet tölteni, és önkiszolgáló szervízpont
is található a kerekek fölfújásához, kisebb javítások elvégzéséhez.
A téli szünet előtt még jövő hétre tervezek még egy részt szentelni az intermodális pályaudvarnak, illetve egy eléggé sci-fi toldalékának. Addig is olvassatok még a mi dimenziónk buszpályaudvarának történetéről Bajsz Gábortól.
Az összes kép Szeged Alterváros intermodális csomópontjáról megtekinthető itt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése